Cum se va calcula a treia varianta a taxei auto in functie de nivelul emisiilor de dioxid de carbon pe kilometru
Noua varianta a taxei auto, cea de-a treia pe care o pregateste in prezent guvernul, va contine o componenta noua referitoare la cantitatea de emisii de dioxid de carbon a unui autovehicul pe kilometru, au declarat pentru Hotnews surse guvernamentale. Executivul va trebui sa retrimita aceasta varianta la Comisia Europeana pentru un acord informal si ulterior sa o aprobe. Guvernul intentioneaza sa elaboreze actul normativ intr-o saptamana. O eventuala decizie a Comisiei Europene de inchidere a procedurii de infringement va fi luata numai dupa publicarea actului in Monitorul Oficial.
Emisiile de dioxid de carbon sunt inscrise in cartea tehnica a autoturismelor de catre producatori. Nivelul acestora rezulta din mai multi factori, cei mai importanti fiind capacitatea cilindrica a motorului si consumul de combustibil.
Premierul Tariceanu a declarat, in urma discutiilor de joi cu organizatiile de mediu, ca Ministerul Mediului a primit sarcina de a modifica noua forma a taxei auto pe principiul emisiilor de dioxid de carbon. Tariceanu a dat ca exemple taxele percepute in Franta si Austria.
Franta a introdus de la inceputul acestui an o taxa de poluare pentru autoturisme care este fixata in functie de emisiile de dioxid de carbon pe kilometru. Cuantumul taxei este cuprins intre 200 si 2.600 de euro si se plateste la prima inmatriculare. Nivelul de emisii de la care masinile sunt considerate foarte poluante si, in consecinta, sunt taxate mai mult, sunt cele care emit peste 160 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Austria a instituit o taxa la prima inmatriculare a autoturismelor care reprezinta pana la 16% din pretul de cumparare a acestora si este bazata pe consumul de combustibil.
In Uniunea Europeana, 18 state impun taxe la achizitionarea unui autoturism. Bazele pe care aceastea sunt platite, formulele de calcul, nivelurile, precum si scopurile pentru care sunt impuse, difera de la stat la stat. Din acest motiv, Comisia Europeana a propus, in urma unor studii ale pietei auto europene realizate inclusiv de catre experti independenti, instituirea unei taxe unice in toate cele 27 de state membre. O astfel de taxa ar urma sa fie calculata, in primul rand, in functie de emisiile de dioxid de carbon si sa se plateasca anual. Prin urmare, actualele taxe de inmatriculare, dar si taxele anuale de drum, sa fie eliminate treptat. Propunerea se afla inca in dezbaterea forului european. Prin unificarea modelului de taxare, Comisia intentioneaza sa obtina o mai mare transparenta a pietei, competitie corecta intre producatorii si comerciantii din cele 27 de state, eliminarea dublei taxari si protectia mediului.
Taxe de inmatriculare se mai platesc in Belgia, Cipru, Danemarca, Spania, Finlanda, Grecia, Ungaria, Irlanda, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Slovenia. Aceste taxe variaza de la 7% din valoarea in Spania si 105% in Danemarca, dar numai opt dintre ele iau drept criteriu de calcul emisiile de dioxid de carbon. Pe de alta parte, multe dintre aceste state au avut dezacorduri cu forul executiv european din cauza taxelor de inmatriculare, dezacorduri care au ajuns la proceduri de infringement, ca si in cazul Romaniei, sau chiar la actionarea la Curtea Europeana de Justitie, asa cum sunt cazurile Greciei si Finlandei.
Emisiile de dioxid de carbon sunt inscrise in cartea tehnica a autoturismelor de catre producatori. Nivelul acestora rezulta din mai multi factori, cei mai importanti fiind capacitatea cilindrica a motorului si consumul de combustibil.
Premierul Tariceanu a declarat, in urma discutiilor de joi cu organizatiile de mediu, ca Ministerul Mediului a primit sarcina de a modifica noua forma a taxei auto pe principiul emisiilor de dioxid de carbon. Tariceanu a dat ca exemple taxele percepute in Franta si Austria.
Franta a introdus de la inceputul acestui an o taxa de poluare pentru autoturisme care este fixata in functie de emisiile de dioxid de carbon pe kilometru. Cuantumul taxei este cuprins intre 200 si 2.600 de euro si se plateste la prima inmatriculare. Nivelul de emisii de la care masinile sunt considerate foarte poluante si, in consecinta, sunt taxate mai mult, sunt cele care emit peste 160 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Austria a instituit o taxa la prima inmatriculare a autoturismelor care reprezinta pana la 16% din pretul de cumparare a acestora si este bazata pe consumul de combustibil.
In Uniunea Europeana, 18 state impun taxe la achizitionarea unui autoturism. Bazele pe care aceastea sunt platite, formulele de calcul, nivelurile, precum si scopurile pentru care sunt impuse, difera de la stat la stat. Din acest motiv, Comisia Europeana a propus, in urma unor studii ale pietei auto europene realizate inclusiv de catre experti independenti, instituirea unei taxe unice in toate cele 27 de state membre. O astfel de taxa ar urma sa fie calculata, in primul rand, in functie de emisiile de dioxid de carbon si sa se plateasca anual. Prin urmare, actualele taxe de inmatriculare, dar si taxele anuale de drum, sa fie eliminate treptat. Propunerea se afla inca in dezbaterea forului european. Prin unificarea modelului de taxare, Comisia intentioneaza sa obtina o mai mare transparenta a pietei, competitie corecta intre producatorii si comerciantii din cele 27 de state, eliminarea dublei taxari si protectia mediului.
Taxe de inmatriculare se mai platesc in Belgia, Cipru, Danemarca, Spania, Finlanda, Grecia, Ungaria, Irlanda, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Slovenia. Aceste taxe variaza de la 7% din valoarea in Spania si 105% in Danemarca, dar numai opt dintre ele iau drept criteriu de calcul emisiile de dioxid de carbon. Pe de alta parte, multe dintre aceste state au avut dezacorduri cu forul executiv european din cauza taxelor de inmatriculare, dezacorduri care au ajuns la proceduri de infringement, ca si in cazul Romaniei, sau chiar la actionarea la Curtea Europeana de Justitie, asa cum sunt cazurile Greciei si Finlandei.
No comments:
Post a Comment